Ballerina – en fallstudie
Det här är en beskrivning av hur vi arbetade med vår reklamfilm för Ballerina. Filmen är skapad tillsammans med Göteborgs Kex och Åkestam Holts.
Meningen med detta är att ge insyn i hur det är att producera CG(Computer Graphics) / 3D projekt och vilka steg det involverar. Det kan vara svårt som beställare att förutse hur filmen ska bli i slutändan då stegen är olik traditionellt filmskapande. Följande text är ett exempel på hur det kan fungera.
Beställning
När byrån påbörjar arbetet med idéer har de med sig dessa ledord från tillverkaren Göteborgs Kex:
“NYHET – Sprängfyllda med choklad – Ballerina Cookies – fyllda med Ballerina fyllning och proppade med chokladbitar – mer choklad i en och samma kaka än du någonsin trodde var möjligt!”
Målgruppen är den chokladälskande fikafamiljen och alla andra som älskar choklad och har barnasinnet kvar.
Filmen ska kännas lekfull, spontan, fartfylld och chokladig. Då Ballerinas färger är rött och gult är det önskvärt att dessa ska vara framträdande i filmens färgskala.
Manus
Vi träffar byrån som förmedlar sin idé till oss och vi får ett manus där filmens händelseförlopp beskrivs i textform.
Moodboards
Collage av steampunk-referenser och Ballerinaskylt
Moodboard med franska influenser samt Ballerinaprodukter för att sätta färgschema i filmen
Referenser av ångmaskiner och köksredskap
Här presenteras bilder som skapar en känsla för hur filmen kommer upplevas. Det handlar om färgskalor, vilka typer av miljöer, stil på karaktärer, design av rekvisita för att nämna några exempel. Moodboards är ett snabbt första steg för att skapa en förståelse av hur filmen kommer upplevas i slutändan.
Storyboard
Storyboard med tillhörande beskrivningar av händelseförloppet
När manustexten är godkänd omvandlar vi det till en serie bilder som beskriver händelseförloppet. Dessa bilder monterar vi i följd som i en serietidning, vilket redan på detta tidiga stadium ger oss en känsla för hur filmen kommer att se ut. Vi kan sedan snabbt och effektivt känna på alternativa klippningar eller berättarformer genom att kasta om, lägga till eller ta bort bilder.
Detta är vår storyboard som den ser ut i sin första version. Som man kan se så är det en del av bilderna som inte finns med i den slutliga filmen. Till exempel så togs bagaren bort, och även en del av diskobilderna försvann. Detta är en naturlig utveckling och är bäst att göra just i detta tidiga skede, då själva produktionen av filmen ännu inte har påbörjats. På så sätt behöver inget extra arbete göras om eller kastas bort, vilket ju blir fallet om förändringarna kommer senare.
Boardmatic
Den första versionen av boardmaticen
När vår storyboard är klar så sätter vi ihop storyboard-bilderna i rätt ordning och med rätt tempo. Resultatet blir en film med exakt rätt längd och vi får därmed en känsla för hur långt varje klipp är och hur scenerna förhåller sig till varandra. Även i boardmatic-stadiet, i likhet med storyboard-stadiet, kan vidareutveckling också ske utan att allt för mycket extra arbete behöver göras om eller kastas bort, vilket blir fallet om förändringar kommer senare.
Detta är den sista versionen av boardmaticen som gjordes innan arbetet gick vidare i animatic-stadiet
En av de stora diskussionerna under den tidiga bordmatic-processen var om bagaren skulle vara med. Efter en längre diskussion så kom vi gemensamt fram till att vi inte ville att kakorna skulle konkurrera med ytterligare en karaktär.
Efter att ha uppdaterat boardmaticen vid ett flertal tillfällen så började alla bli nöjda med resultatet. Vi använde våra 6 veckors pre-production till att verkligen finslipa och polera filmens uppbyggnad. Detta gjorde att vi var väl förberedda när produktionsfasen gick igång.
Design och modellering
Ballerinakakorna
Ballerinakakor med ballerinaskor
Animationstest av en Ballerinakaka
Våra huvudpersoner; de ursprungliga Ballerinakakorna, genomgår ett antal olika variationer för att hitta sin slutliga form. Till exempel får kakorna i ett förslag små Ballerinaskor, innan den slutliga balansen i längd på armar och ben fastställs. För att testa designen av Ballerinakakorna skapas små animerade scener, där man får en känsla för vilken personlighet de kan tänkas uttrycka.
Bagaren
Designförslag bagare
Bagaren tillsammans med kakorna
Turntable av kakor
Vi gick igenom många kartonger med kakor från Göteborgs Kex och valde bara ut de allra bästa kakorna av varje sort. Dessa kakor återskapades sedan digitalt med hjälp av en optisk 3D mätteknik som ger mycket hög noggrannhet och detaljrikedom. Allt för att produkten som visas upp i filmen ska vara identisk med den man får i kakpaketen.
Designskisser av spak
Designskisser av fyllningsmätare
Designskiss och referensbilder av degblandaren
Turntable av props
För att skapa ett spännande och vackert Ballerinabageri designas steampunk-inspi
Animatic
Animatic
När vår boardmatic godkänts vet vi vilka vinklar och scener som filmen kommer att bestå av. Då gör vi en första blockering av alla scenerna i vårt 3D-animationsverktyg. Vi bygger där upp scenerna och “filmar” med virtuella kameror, sätter tempot på klippen efter boardmaticen samt återskapar rörelsen för både kameran och karaktärerna i en 3D-värld. I detta stadium av produktionen är våra karaktärer bara representerade av enkla platshållare som visar deras storlek och position.
Animation
Närbilder på animerade Ballerinakakor från olika klipp
Efter att vi blockat ut vår film i 3D och fått vår animatic godkänd går vi vidare med att lägga till all rörelse, inklusive alla subtila gester som behövs för att våra karaktärer ska kännas levande.
Animationen av själva Ballerinakakorna är förstås centrala för filmen, men vad som är extra roligt är att vi även i bakgrunden kunnat fylla ut med kakor som man vid första titten inte helt hinner att ta in, men som ger extra djup och överraskning varje gång man ser filmen.
Simulation
Utveckling av simulation från första version till det färdiga resultatet
I manuset efterfrågas bland annat en flytande Ballerinafyllning som fyller upp en glasbehållare och stora mängder chokladbitar som faller i slow motion. Båda dessa saker har ett komplicerat rörelsemönster, som skulle varit mycket svårt att animera trovärdigt för hand. Så istället använder vi oss av simulation, vilket innebär att rörelserna beräknas fram med hjälp av fysikens lagar. Det är en beräkningsintensiv och tidsödande process, men det är den bästa lösningen i det här fallet.
Vi använder oss av två olika metoder för simulationer. För de fallande chokladbitarna använder vi en metod som bygger på klassisk Newtonfysik. Varje liten justering av materialegenskaperna, mängden och hastigheten gör stor effekt på hur chokladbitarna faller. Innan vi når slutresultatet har vi därför behövt göra ett stort antal versioner, där resultatet förfinats för varje gång.
Utveckling av simulation från första version till det färdiga resultatet
För Ballerinafyllningen i glasröret använder vi istället en metod baserad på Navier–Stokes ekvationer. Även här gör vi många olika versioner. Fyllningens konsistens, rörelse och andra egenskaper justeras efterhand för att uppnå det resultat vi vill ha.
Degen
Degen förfinas gradvis med digital skulptering
Då degen bara syns i ett relativt kort klipp så valde vi en i sammanhanget mer effektiv och kontrollerbar lösning än simulation, nämligen att helt enkelt skulptera degen till sin slutliga form med veck, klumpar och allt. Och sedan bara ge den en liten förvrängning. Detta gjorde vi med hjälp av programvaran Mudbox som jobbar med vad man kan kalla för en digital motsvarighet till lera och som lämpar sig ypperligt för detta.
Ljussättning
Exempel på ljussättningens uppbyggnad i tre olika scener
När designen är klar är det dags för ljussättning och foto, som skapar filmens stämning. Varje klipp i en film behöver sin egen ljussättning, men för att ge en helhetskänsla till filmen måste först en generell ljusdesign tas fram. För Ballerinafilmen är några av nycklorden ”efter stängningsdags”, mysigt och att allt ska se gott ut. Med det i åtanke designade vi en ljussättning baserad på ett blått, lite avlägset huvudljus, som ger starka silhuetter och ”kvällskänsla”. Närmare kakorna kompletterade vi med mindre och varmare gula lampor för att ge en känsla av teaterscen. Detta får även kakorna att se aptitliga ut. Vi använde oss dessutom så långt som möjligt av befintliga ljuskällor i miljön – såsom gatlyktor, det pulserande ljuset från den varma ugnen eller små spotlights placerade på motsvarande höjd som en skrivbordslampa.
Utvecklingssteg
Utvecklingen från boardmatic till godkänt klipp
Här är ett exempel på hur ett av klippen i filmen har utvecklas från boardmatic-stadiet till den färdiga filmen. För varje steg förfinas klippet och ytterligare detaljer kommer till. Efter bildmanuset så byggs scenen upp i 3D-verktyget där kameravinkeln bestäms. I detta fall förfinades klippet och en annan vy valdes för att bättre förmedla det önskade budskapet. Ytterligare modeller och detaljer läggs sedan till, som i detta fall exempelvis ett träd, trottoar och gatulykta. Parallellt med detta utvecklas även ljussättningen vart på även modellernas material och utseende förfinas ytterligare. Men även små scenografiska element kan komma att läggas till eller tas bort från klippet som en sista handpåläggning.
Grading
Exempel på hur grading kan förstärka element i ett klipp
Nu är allt det svåra avklarat och allt ser nästan ut som vi vill. Då får filmen en sista finjustering av färger och temperatur. Vissa klipp behöver kanske bli lite blåare och kallare eller kakorna kanske måste få en aningen varmare ton för att se mer aptitliga ut. För att framhäva händelseförloppet får vissa klipp också en subtil vinjettering som mörkar ner kanterna och drar fokus till den del av bilden som tittaren först ska titta.
Online
Den slutgiltiga filmen
Online är det slutliga steget inför leverans av filmen till sändning. Så även om filmen har vuxit fram under en längre tid och setts över många gånger så är detta sista tillfället att göra ändringar, vilket ofta innebär att packshotet får en sista liten justering. I detta skede lägger man även till logotyper, erbjudanden, texter om villkor eller liknande. Annars rör sig ändringarna mestadels om finjusteringar i färger, upplättning av skuggor eller liknande. Det är även nu ljudet läggs samman med den slutliga bilden för första gången och det är därmed ett ypperligt tillfälle för kunden att vara med och se slutprodukten ta form!